تاريخ : 24 / 11 / 1394 | 10:26 | نويسنده : قربانی


آفتاب در حجاب
«آفتاب در حجاب» کتابی است که سید مهدی شجاعی، نویسنده چیره‌دست کشورمان در مورد حضرت زینب (س) نوشته است. سید مهدی شجاعی در این کتاب با نثر روان و زیبایش واقعه کربلا و عاشورا را از زبان آن حضرت روایت می‌کند.

او در این نوشتار، چیره‌گی‌اش بر لحظه‌پردازی داستانی را با چاشنی وقایع تاریخی مستند در آمیخته تا حاصل آن، واگویه‌ای زیبا، روان و واقعی از رنج‌های حضرت امام حسین و حضرت زینب باشد.

نویسنده با مخاطب قرار دادن آن بانوی صبر و حیا، همچون روایت‌گری كه گویا در آن لحظات سخت، همواره با او همراه بوده است، به بازگویی خاطرات برایش پرداخته، و گویی‌كه رنج‌های نهان و آشکار در دل ایشان را در آن لحظه‌های پرسوز، به زبان قلم آورده است.

این كتاب در 18 فصل یا به تعبیر نویسنده، در 18 پرتو نوشته شده و انتشارات نیستان آن را منتشر کرده است. «آفتاب در حجاب» از زمان انتشار تاکنون، بیش از 10 بار تجدید چاپ شده است.

زینب عقیله بنی‌هاشم علیهاالسلام
این کتاب به شرح زندگی حضرت زینب سلام‌الله علیها از ولادت تا زمان رحلت می‌پردازد و توسط ‌هاشم رسولی‌محلاتی به نگارش درآمده است.

مقدمه کتاب با ولادت آن حضرت آغاز می‌شود و بخش‌های بعدی آن به دوران کودکی حضرت می‌پردازد و سپس ازدواج ایشان با عبدالله بن جعفر و شمه‌ای از فضائل زینب سلام‌الله علیها را مطرح می‌کند.

نویسنده در ادامه به سفر تاریخی آن حضرت به کربلا همراه با حضرت اباعبدالله و ماجرای شب و روز عاشورا اشاره دارد و سپس روز یازدهم محرم‌الحرام و حرکت کاروان اسرا به کوفه و وقایع آن و خطبه آتشین حضرت زینب در نزد ابن‌مرجانه را روایت می‌کند.

بخش دیگر کتاب به ورود کاروان اسرا به شام و بی‌احترامی‌ یزید به آنها و خواندن اشعار کفرآمیز آن ملعون می‌پردازد و خطبه آتشین و سوزنده آن حضرت را می‌آورد. نویسنده در بخش‌های پایانی کتاب از بازگشت کاروان اسرا و قافله‌سالارشان، حضرت زینب به مدینه‌النبی سخن می‌گوید.
این کتاب توسط نشر مشعر منتشر شده است.

الخصائص‌الزينبيه؛ ويژگي‌هاي حضرت زينب عليهاالسلام
کتاب حاضر توسط علامه سيد نورالدين حائري‌جزايري نوشته شده است. در اين كتاب ولادت، القاب، عصمت، شمايل و دلايل، جهاد، امتحان و معرفت حضرت زینب، مراتب خوف و رضا و تسليم او، مصايب و بليات، صبر و مواسات و غيرت ايشان، نيابت خاصه و خدمات آن بانوی بزرگوار در كربلا، شباهت عقیله بنی‌هاشم با برخي از انبياء و امامان و خطبه‌هاي آن حضرت مطرح و بحث شده است.

کتاب حاضر یکی از کتاب‌های مهم در زمینه زندگانی حضرت زینب سلام‌الله علیهاست. نویسنده این کتاب از علمای بزرگوار شهر مقدس نجف است که از محضر بزرگانی چون سید ابوالحسن اصفهانی، سيد محمد فيروزآبادي، سيد محمدعلي حايري‌شهرستاني و آقا ضياءالدين عراقي استفاده کرده است.

نویسنده کتاب دلیل نگارش این کتاب را مشاهده مطالب نادرست و غلط در کتاب‌های مقتل عنوان کرده است. کتاب برای اولین‌بار سال 1341 به زبان عربی به نگارش درآمد و بلافاصله به منزله اثری خدشه‌ناپذیر و قابل اعتماد به زبان‌های رایج دنیا ترجمه شد.

زيباترين شكيب (زندگاني حضرت زينب سلام‌الله عليها)
کتاب «زیباترین شکیب»، نیز یکی دیگر از کتاب‌هایی است که در وصف حضرت زینب به نگارش درآمده است. این کتاب توسط اکبر اسدی و مهدی رضایی نوشته شده و با مقدمه آیت‌الله جعفر سبحانی آغاز می‌شود. کتاب در سال 1378 توسط بنیاد مستضعفان و جانبازان انقلاب اسلامی، مرکز تحقیقات اسلامی‌ جانبازان منتشر شده است. و...


تاريخ : 24 / 11 / 1394 | 9:54 | نويسنده : قربانی

نمایشگاه کتاب و آذین بندی کتابخانه

مسابقه نقاشی

مسابقه جمله نویسی (بهترین جمله در وصف امام خمینی«ره» یا انقلاب اسلامی)

معرفی و شرح کتاب وصیت نامه سیاسی الهی امام خمینی(ره) در جمع خواهران حلقه صالحین پایگاه بسیج

 


تاريخ : 11 / 11 / 1394 | 7:53 | نويسنده : قربانی

پيروزي انقلاب اسلامي در ايران تنها يك حادثه داخلي براي تغيير يك رژيم سياسي نبود. بلكه همان‌گونه كه

بسياري از دولتمردان آمريكائي، اسرائيلي و اروپائي در خاطرات خود از آن روزها تعبير كرده‌‌اند، انقلاب از ديدگاه

آنان زلزله‌اي ويرانگر براي جهان غرب بود.

گذشته از آنكه آمريكا مطلوبترين شرائط جغرافيائي، اقتصادي و نظامي را در يكي از حساسترين مناطق جهان كه

مرزهاي طولاني با رقيب (دولت شوروي) داشت، از دست مي‌‌داد امواج اين انفجار بزرگ رژيمهاي وابسته به غرب

را در ممالك اسلامي و بلاد عربي متزلزل و بيمناك كرده بود. پيام اصلي انقلاب اسلامي ماهيتي فرهنگي

داشت و مبتني بر انديشه ديني و ارزشهاي معنوي بود.


تاريخ : 11 / 11 / 1394 | 7:45 | نويسنده : قربانی

به گزارش روابط عمومی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، معاونت توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در نخستین بخشنامه با اشاره به در پیش بودن ایام‌الله دهه مبارک فجر آورده است:

«نظر به در پیش بودن ایام الله دهه مبارک فجر و سالروز پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران، در راستای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی از تاریخ 12/11/1394 تا 22/11/1394 عضویت متقاضیان ثبت نام در کتابخانه‌های عمومی به صورت نیم بهاء بلامانع است.»

معاونت توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد همچنین در بخشنامه‌ای دیگر با اشاره به جرایم دیرکرد کلیه اعضای کتابخانه‌های عمومی کشور خاطرنشان کرده است:‌ »جرایم دیرکرد کلیه اعضای کتابخانه‌های عمومی که نسبت به بازگرداندن منابع کتابخانه تا پایان دهه فجر (از تاریخ دوشنبه 12/ 11/ 94 تا پنجشنبه 22/ 11/ 94) اقدام کنند، مورد بخشودگی قرار ‌می‌گیرد.»