تاريخ : 8 / 2 / 1392 | 7:54 | نويسنده : قربانی

 

فرهنگ عاشورا


        (عاشورا) در متن زندگی شیعه و در عمق باورهای پاک او جریان داشته و (نهضت کربلا) در طول 14 قرن ، با کوثری زلال و عمیق ، سیراب کننده جانها بوده است .
      بی شک ، محتوای آن حماسه بزرگ و انگیزه ها و اهداف و درسهایش یک فرهنگ غنی و ناب و الهام بخش را تشکیل می دهد و در حوزه وسیع تشیع و دلباختگان اهل بیت ، کوچک، بزرگ، عالم و عامی ، همواره با ‹‹فرهنگ عاشورا›› زیسته ، رشد کرده و برای آن جان باخته اند؛ تا آنجا که در آغاز تولد، کام نوزاد را با تربت سیدالشهدا (ع) و آب فرات بر می دارند و هنگام خاکسپاری، تربت کربلا همراه مرده می گذارند و در فاصله ولادت تا مرگ هم به حسین بن علی (ع) عشق می ورزند و برای شهادتش اشک می ریزند؛ و این مهر مقدس، با شیر وارد جان می شود و با جان به در می رود.
        این مجموعه با بهره گیری از منابع موثق و معتبر شیعه و با فهرستی متفاوت و براساس موضوعات مختلف و براساس حروف الفبا تهیه و تنظیم شده است تا خواننده روان تر به مطلب مورد نظرش دست پیداکند.
          البته فهرستی از همه مدخلهای مطرح شده در این کتاب، در پایان آمده که به صورت موضوعی عبارتند از : اشخاص، موضوعات و مفاهیم ، مکانها و شهرها، ابزار و وسائل، حادثه ها، اشیاء و پدیده ها، اصطلاحات ،کتابها و گروهها.
این کتاب با ارزش از مجموعه نوشته های جواد محدثی بوده و اثر برگزیده جهاردهمین دوره کتاب سال ولایت می باشد و در مجموعه عللاقمندان میتوانند برای تهیه این کتاب به کتابخانه های عمومی مراجعه کنند