تاريخ : 15 / 5 / 1394 | 11:34 | نويسنده : قربانی

 

 حال ما دنیا نشینان بی تو اصلاً خوب نیست

بی تو در دنیای ما جز فتنه و آشوب نیست

باغ های این حوالی را همه سرما زده

دور از خورشید هرگز حاصلی مرغوب نیست

خوب می دانم شبیه عاشقانت نیستم

خوب می دانی که اوضاع دلم مطلوب نیست

قلبم از فرط گنه ویرانه شد ، پس لاجرم

جایگاه چون تو شاهی خانه ی مخروب نیست

بی تو آداب مسلمانی دگرگون گشته است

شیعه ی این روزها چندان به تو منسوب نیست

دیده آلوده ، دل آلوده ، نفس آلوده ، آه

جز تو امیدی برای بنده ی معیوب نیست

کاش می شد خاک پایت سرمه ی چشمم شود

آخر این مژگان من کمتر که از جاروب نیست

با تمام این سخن ها کاش برگردی نگار

کاسه ی صبر من بیچاره چون ایوب نیست

مادرت در کوچه ها فریاد زد مهدی بیا

زودتر برگرد حال و روز مادر خوب نیست


 تعجیل در فرج حضرت صاحب الزمان(عج) صلوات

 


تاريخ : 12 / 5 / 1394 | 10:0 | نويسنده : قربانی
تاريخ : 11 / 5 / 1394 | 12:21 | نويسنده : قربانی
 

http://hamadanpl.ir/Portal/Picture/ShowPicture.aspx?ID=45f0975a-25b5-4bdf-8d98-0ec7ce595b05

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان همدان، عاطفه زارعی در جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان ملایر کیفی‌سازی را از برنامه‌های راهبردی کتابخانه‌های استان دانست و افزود: در این زمینه برنامه‌های خوبی را پیش‌بینی کرده‌ایم. وی با بیان اینکه توجه به استانداردسازی کتابخانه‌های شهری و روستایی یکی از اولویت‌هاست، تصریح کرد: برخی کتابخانه‌ها از نظر ساختمانی ضعیف هستند که این موارد باید اصلاح شود. مدیرکل کتابخانه‌های همدان بر لزوم در دسترس بودن کتابخانه‌های روستایی و اختصاص مکان مناسب برای این کتابخانه‌ها با توجه به ویژگی‌های جمعیت‎ شناختی در احداث آن تاکید کرد. وی با اشاره به اجرای طرح وقف کتاب، آن را بسیار ارزشمند دانست و گفت: در این زمینه باید خیرین بیشتر ورود پیدا کرده و این بخش را حمایت کنند. مسئول کتابخانه‌های عمومی ملایر نیز با بیان اینکه در حال حاضر 20 باب کتابخانه عمومی در ملایر وجود دارد، تصریح کرد: از این تعداد هشت باب کتابخانه شهری و 12 باب روستایی هستند. سیدمهدی آخشیک بیان کرد: در حال حاضر 76 هزار نسخه کتاب در کتابخانه‌های روستایی ملایر موجود است و بیش از 3 هزار و 800 نفر در این کتابخانه‌ها عضو هستند. وی با اشاره به اینکه یکی از اولویت‌های کتابخانه‌های عمومی توجه به روستاهای بالای یک‌هزار و 500 خانوار و ایجاد کتابخانه در این روستاهاست گفت: این امر نیاز به اعتبار دارد. مسئول کتابخانه‌های ملایر با بیان اینکه سال گذشته پنج باب کتابخانه روستایی در ملایر افتتاح شد، خاطرنشان کرد: ایجاد دو باب کتابخانه عمومی در روستاهای بهاره و رضوانکده نیز در دستور کار است.

 


تاريخ : 11 / 5 / 1394 | 12:12 | نويسنده : قربانی

1394/5/11 يكشنبه مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان خبر داد: فراخوان اولین نشست استانی «کتاب‌خوان» در همدان مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان:«کتاب‌خوان» عنوان نشست‌هایی است که به منظور به اشتراک‌گذاری کتاب‌های خوانده شده و با هدف ترویج و تبلیغ مطالعه در قالب معرفی کتاب برگزار می‌گردد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان همدان، عاطفه زارعی با اشاره به اینکهاولین نشست استانی «کتاب‌خوان» همدان در تاریخ 31/5/94 برگزار خواهد شد، اظهار داشت: کتابداران، فرهیختگان، نویسندگان، فعالین رسانه حوزه کتاب، اعضای کتابخانه‌های عمومی و تمامی علاقمندان و افرادی که تمایل به معرفی کتاب دارند از شرکت کنندگان در نشست‌های کتابخوان خواهند بود.
وی علت انتخاب این تاریخ را مصادف بودن آن با "روز همدان، روز پزشک، بزرگداشت بوعلی سینا و آغاز دهه کرامت"عنوان کرد و افزود: سلسله نشست‌های "کتاب‌خوان" در فضایی صمیمی تلاش دارد تجربیات مطالعاتی افراد کتابخوان را برای سایر علاقمندان کتاب و کتابخوانی به اشتراک گذارد.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان تصریح کرد: افق نشست کتابخوان توسعه رفتار مدنی رشد‌یافته و رشد‌دهنده در سراسر کشور حتی روستاهای دور‌دست و نیز جمع‌های کوچک خانوادگی است تا به مرور به درونی شدن عادت مطالعه و کتابخوانی به صورت نهادینه شده در رفتار فرد و جامعه مشاهده گردد و همچنین بتوان افراد "کتابخوان" و نیازهای اطلاعاتی آن را شناسایی و در راستای اعتلای فرهنگی گام‌های اثرگذاری را برداشت.
زارعی ایجاد عادت به مطالعه در اقشار مختلف جامعه، اشتراک‌گذاری کتاب‌های خوانده شده، معرفی کتاب‌های مفید و کاربردی، ارتقاء و توانمندسازی کتابداران از طریق مطالعه و آشنایی با شیوه‌های استاندارد معرفی کتاب را از اهداف طرح ملی کتابخوان برشمرد.


تاريخ : 6 / 5 / 1394 | 8:59 | نويسنده : قربانی

نویسنده: مهدی آذریزدی

چاپ اول: 1336

مقام معظم رهبری : کتاب او همان چیزی بود که دنبالش می‌گشتم

در مورد آقاى آذر یزدى الآن اطلاع دادند ایشان در این جلسه نشسته‌اند و ظاهراً بیمار هم بودند و با حال بیمارى زحمت کشیده‌اند و آمده‌اند. من چندى پیش در یک برنامه‌ى تلویزیونى دیدم که از ایشان تجلیل کرده بودند. من با اینکه وقتم هم کم است، از وقتى تلویزیون را روشن کردم و دیدم که از ایشان دارد تجلیل مى‌شود، پاى آن برنامه نشستم، صحبت‌هاى خود ایشان را هم گوش کردم. ایشان در آنجا مى‌گفتند که در طول آن سال‌هاى پیش از انقلاب هیچ‌ کس کمترین تشکرى، تقدیرى از این مرد زحمتکش و خدوم نکرده. آن برنامه را که من دیدم، نکته‌اى در ذهنم بود و دلم خواست که آن را یک‌ وقتى به ایشان بگویم، فکر مى‌کردم دیگر امکان ندارد و عملى نیست؛ کجا حالا ما آقاى آذریزدى را زیارت کنیم! حالا تصادفاً امشب ایشان اینجا هستند. آن نکته این است که من خودم را از جهت رسیدگى به فرزندانم، بخشى مدیون این مرد و کتاب این مرد مى‌دانم. آن‌وقتى که کتاب ایشان درآمد- اول هم به نظرم دو جلد، سه جلد، تا آن‌وقتى که من اطلاع پیدا کردم، از این کتاب درآمده بود؛ «قصه‌هاى خوب براى بچه‌هاى خوب»- من رفتم تورق کردم. بچه‌هاى ما داشتند به دوران مُراهقى- یعنى نزدیکى به بلوغ- مى‌رسیدند، دوره هم دوره‌ى طاغوت بود و همه‌ى عوامل در جهت گمراه‌سازى ذهن و دل جوان حرکت مى‌کرد. من دلم مى‌خواست چیزى باشد که جوان‌هاى ما با او هدایت شوند و جاذبه هم داشته باشد. خب، کتاب خوب که خیلى بود. بنده فهرست پیشنهادى کتاب مى‌نوشتم و بین جوان‌هاى دانشجو و دانش‌آموزهاى سطوح بالاى دبیرستان‌ها پخش مى‌شد، اما براى بچه‌هاى کوچک، دست‌مان خالى بود، تا اینکه کتاب ایشان را من پیدا کردم. نگاه کردم دیدم این از جهات متعددى، از دو سه جهت، همان چیزى است که من دنبالش مى‌گردم. به نظرم دو جلد یا سه جلد آن‌ وقت چاپ شده بود، خریدم. بعد هم دنبالش گشتم تا اینکه جلد پنجم به نظرم یا ششم- حالا درست نمى‌دانم، یادم نیست- درآمد؛ بتدریج چاپ شد و من رفتم تهیه کردم و براى فرزندانم خریدم. نه فقط فرزندان، بلکه در سطح شعاع ارتباطات فامیلى و دوستانه، هرجا دستم رسید و فرزندى داشتند که مناسب بود با این قضیه، این کتاب ایشان را معرفى کردم. خواستم این حق‌شناسى را من به نوبه‌ى خود کرده باشم. ایشان یک خلئى را در یک برهه‌ى از زمان براى زنجیره‌ى طولانى فرهنگى این کشور پر کردند. این کار، با ارزش است. خداوند از شما- آقاى مهدى آذریزدى!- این خدمت را قبول کند و مأجور باشید. این ستایش‌هاى زبانى و این‌ها، اجر کارهائى که با اخلاص انجام گرفته باشد، نمى‌شود؛ اجر کار مخلصانه را خدا باید بدهد و خدا هم خواهد داد.

(بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار سخنان رهبر معظم انقلاب در جمع نخبگان استان یزد 15/ 10/ 1386)

 


تاريخ : 5 / 5 / 1394 | 13:40 | نويسنده : قربانی
مطالعه هر دو هفته یک کتاب، معرفی حداقل یک کتاب؛ مطالبه از کتابداران و کارشناسان
دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با حضور در سومین نشست کتاب‌خوان در استان گلستان، به تشریح دو مطالبه جدی خود از کتابداران پرداخت.
 
به گزارش روابط عمومي نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور، عليرضا مختارپور دبيركل نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور روز چهارشنبه سي و يكم تير در پایان نشست «كتاب‌خوان» در گلستان، کیفیت خوب معرفی‌های کتاب، استقبال کتابداران و کارشناسان و حضور مسئولان و اساتید اين استان را از ویژگی‌های خوب این نشست برشمرد.دبیرکل نهاد در ادامه هدف اصلی برگزاري این جلسات را به اشتراک‌گذاری کتاب‌های خوانده شده با محوریت معرفی و ترویج مطالعه دانست و گفت: این برنامه، طرح ابتکاری نهاد کتابخانه‌ها در دوره فعلی نیست، بلکه طرحی است که از دیرباز در سراسر دنیا به اشکال مختلف برگزار شده است و در کشور ما نیز در برخی از شهرها و به همت تعدادی از کتاب دوستان، کتاب‌خوانان، کتابداران و اهالی کتاب برگزار می‌شود.وی هدف نهاد را از راه اندازی سلسله نشست کتاب‌خوان، برپایی نهضتی در جهت رشد و توسعه فرهنگ کتابخوانی و مطالعه در سراسر کشور عنوان کرد و در همین جهت دو مطالبه جدی و اساسی خود را از کتابداران و کارشناسان مرتبط با امر مطالعه و کتاب بیان کرد.مختارپور افزود: «از مجموع 6500 نفری که در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در حال فعالیت هستند حدود 5000 نفر کتابدار یا کارشناس هستند و با مسائل مطالعه سر و کار دارند. انتظار بنده از این 5000 نفر این است  که از ابتدای مرداد تا پایان سال هر دو هفته حداقل یک کتاب بخوانند. به این ترتیب  هر کتابدار و همکار ما تا پایان سال 16 کتاب را خوانده است.»وی همچنین شرکت هر یک از کتابداران و کارشناسان برای به اشتراک گذاری کتاب‌های خوانده شده شان در نشست کتاب‌خوان را مطالبه دیگر خود از کتابداران عنوان کرد و افزود: «انتظار دیگر من این است که در هر استانی تا پایان امسال حتماً هر یک از کتابداران و کارشناسان حداقل یک بار یک کتاب را در نشست های کتاب‌خوان معرفی کرده باشند. بنابراین اگر استانی 100 نفر کتابدار و کارشناس دارد باید حداقل 10 جلسه کتاب‌خوان 10 نفره باید برگزار کند و اگر 200 نفر کتابدار و کارشناس دارد باید 20 جلسه برگزار کند.»دبیرکل نهاد همچنين با بیان اینکه معرفی کتاب از رسانه های مختلف و شبکه‌های اجتماعی در حال انجام است و آثار و برکات خوبی نیز دارد، یکی از مهم‌ترین ویژگی های نشست‌های کتاب‌خوان را معرفی کتاب رو در رو و چهره به چهره دانست.مختارپور با بیان این نکته که نهاد با برگزاری این نشست‌ها به دنبال آمار سازی نیست، بیان کرد: «کتابداران و همکاران من در نهاد موضع من را نسبت به آمار سازی می‌دانند. من اصلاً به این آمار ها اعتقادی ندارم. اثر مطالعه باید در تعاملات فکری سیاسی اجتماعی و خانوادگی ما معلوم شود. کتابخوانی مثل یک عطر خوشبویی که شما از آن استفاده می‌کنید است. اگر جامعه کتابخوان بود رایحه این عطر در رفتارهای فرهنگی، سیاسی، اجتماعی منتشر خواهد شد.»

تاريخ : 5 / 5 / 1394 | 13:36 | نويسنده : قربانی

 


تاريخ : 3 / 5 / 1394 | 11:50 | نويسنده : قربانی


تاريخ : 29 / 4 / 1394 | 9:8 | نويسنده : قربانی

 


نخستین دوره آموزشی «مدرسه تابستانی خواندن» شهریور ماه سال جاری از سوی نهاد کتابخانه های عمومی کشور برگزار می‌شود.

به گزارش روابط عمومی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، معاونت برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد برای نخستین بار و در قالب طرح «مدرسه تابستانی خواندن»کتابداران نخبه پژوهشگر و علاقه‌مند را برای ایفای نقش کلیدی مروجان خواندن در جامعه آماده می‌کند.

در همین راستا سامانۀ ثبت نام داوطلبان شرکت در دوره‌های آموزشی ترویج خواندن «مدرسۀ تابستانی خواندن» راه اندازی شد. کتابداران شاغل در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور می‌توانند از روز دوشنبه 22 تیر ماه 1394 نسبت به تکمیل و ارسال اطلاعات خواسته شده اقدام کنند.

شایان ذکر است، در این سامانه داوطلبان می‌توانند به تکمیل کاربرگ‌های اطلاعات فردی، تجربه‌های فعالیت داوطلبانه، پیشینه علمی و آموزشی، سابقه کار در نهاد و همچنین پاسخ‌گویی به پرسش‌های مطرح شده در حوزۀ ترویج خواندن بپردازند. ارزیابی و انتخاب شرکت‌کنندگان بر پایۀ اطلاعات فرم‌های تکمیل شده، حاوی قابلیت‌ها و توانمندی‌های آنان، انجام می‌شود. آخرین مهلت تکمیل این فرم‌ها نیز، روز شنبه 10 مرداد 1394 است.

گفتنی است، «مدرسه تابستانی خواندن» یکی از برنامه‌های «طرح ملی خواندن» است که توسط نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برگزار می‌شود. این برنامه آموزشی طی دو دورۀ چهار روزه در شهریور ماه 1394 به صورت متمرکز در شهر مقدس مشهد برگزار خواهد شد. در این دوره اساتید و صاحب‌نظران حوزۀ ترویج خواندن به انتقال یافته‌ها و تجربیات ارزشمند خود به شرکت‌کنندگان خواهند پرداخت.

 


تاريخ : 29 / 4 / 1394 | 8:20 | نويسنده : قربانی
ارسال هشتمین بسته «نورسیده‌ها» آغاز شد


اداره کل منابع نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور از اتمام ارسال سری ششم و هفتم بسته «نورسیده‌ها» خبر داد و اعلام کرد توزیع هشتمین بسته منابع جدید به کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور در حال انجام است.


به گزارش روابط عمومی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، اداره کل منابع نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور از اتمام ارسال سری ششم و هفتم بسته کتاب «نو رسیده‌ها» در موضوعات مختلف قصه، رمان، ادبیات، شعر، روانشناسی، تاریخ، علوم کاربردی، طب سنتی، علمی و آموزشی، کودک و نوجوان، دین، تاریخ، سیاست، اقتصاد، دشمن شناسی، هنر، حقوق، معماری، جغرافیا، جامعه شناسی، فرهنگ، فلسفه، علوم اجتماعی، تعلیم و تربیت، سبک زندگی، زبان فارسی، انقلاب اسلامی و کلیات در اردیبهشت‌ ماه خبر داد و اعلام کرد با اتمام ارسال بسته‌های مرحله ششم و هفتم، کار ارسال بسته نورسیده‌های 8 نیز از شانزدهم تیر به کتابخانه‌های عمومی کشور آغاز شده است.

کار ارسال بسته ششم «نورسیده‌ها» با 70 عنوان و 9465 نسخه کتاب از دوم اردیبهشت‌ آغاز و یک هفته بعد پایان یافت و ارسال بسته هفتم نیز با 61 عنوان و 126333 نسخه کتاب از هشتم اردیبهشت آغاز و روز دهم خرداد پایان یافت. همچنین با اتمام ارسال هفت بسته «نورسیده‌ها» تاکنون، جمعاً 367745 نسخه کتاب در اختیار کتابخانه‌های عمومی کشور قرار گرفته است.

گفتنی است ارسال منابع جدید کتابخانه‌ای در دوره جدید نهاد از مهرماه سال گذشته و به همت اداره کل منابع نهاد آغاز شده است و تاکنون بسته‌های 4،3،2،1و5 در قالب طرح نورسیده‌ها به تمامی کتابخانه‌های کشور ارسال شده و کار ارسال سری هشتم نیز آغاز شده است.

لازم به یادآوریست،‌ دفترک نورسیده‌ها نیز با هدف طرح نکاتی در قالب معرفی و خلاصه از هر عنوان کتاب، مقارن با هر بسته ارسالی، روی پرتال سامان بارگذاری خواهد شد.

 


صفحه قبل 1 ... 29 30 31 32 33 ... 38 صفحه بعد