تاريخ : 27 / 10 / 1395 | 11:50 | نويسنده : قربانی

به گزارش روابط عمومی استان همدان ، مسئول کتابخانه شهدای گمنام از برگزاری نشست کتابخوان مدرسه ای در دبیرستان دخترانه عصمت خبر داد .

در این نشست هفت کتاب معرفی شد که به شرح ذیل می باشند :

1-کتاب آنچه دختران باهوش باید بدانند اثر : کریسول پتی کلی، مترجم مریم اسکویی، نشر؛گام ؛ ارائه توسط :خانم ترکزبان دبیرمدرسه

2-کتاب پدری مهربان برای همه. اثر: حسن محمودی . نشربنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود (عج).ارائه : توسط مریم ترکستانی دانش آموز

3-کتاب آبی تراز آبی. اثر فرهاد حسن زاده. نشر پنجره. ارائه : توسط زهرا جعفری دانش آموز

4-کتاب معرفت امام زمان  و تکلیف منتظران. اثر ابراهیم شفیعی سروستانی. موعود عصر. ارائه : توسط انسیه آهنگری دانش آموز

5-کتاب فتح خون. اثر مرتضی آوینی . نشر ساقی . ارائه : توسط انسیه فراهانی دانش آموز

6-کتاب دختر هوشمند. اثر گریم یاکوب لودویک کارل. ترجمه اردشیر نیک پور. نشر امیرکبیر کتابهای شکوفه. ارائه : توسط زهرا فراهانی دانش آموز

7-حریم ریحانه اثر نعیمه اسلاملو .نشر موسسه فرهنگی هنری کاربردی خیبر، تلاوت آرامش. ارائه : توسط اعظم اکبری کتابدار

 

 


تاريخ : 25 / 10 / 1395 | 8:5 | نويسنده : قربانی

به گزارش روابط عمومی استان همدان مسئول کتابخانه شهدای گمنام از اهدای سرگرمی های فکری توسط خیری گمنام به کتابخانه شهدای گمنام جوکار خبر داد. 

اعظم اکبری گفت : سرگرمی های علمی ابزاری هستند که کودکان و نوجوانان به کمک آنها با سرعت بیشتری پاسخ سوالات خود را درمی یابند و شادی و نشاط بیشتری کسب می کنند و خودآگاهی ، قوه ابتکار و تخیل ، تمرکز فکری و اندیشه تحلیلی خود را پرورش می دهند . کودکان و نوجوانان دنیای هیجان انگیز را دوست دارند این امر تا حد زیادی با اسباب بازی ها و سرگرمی های علمی فراهم می شود.

 بازیها و سرگرمی های اهدا شده شامل موارد ذیل می باشد :

اشکال دوختنی و کادر دوخت : که سبب پرورش مهارت انگشتان و هماهنگی عمل چشم و دست و ایجاد خلاقیت می ش

بریکس پلاستیکی : که سبب پرورش خلاقیت شناخت رنگها و اشکال مختلف می شود

پازل مکعبی : با هدف آشنایی با حیوانات میوه ها وسایل نقلیه و وسایل شخصی و سبب تقویت ماهیچه های ظریف دست  و انگشتان می شود

چینه ی حروف و اعداد : با هدف تقویت حافظه ؛ افزایش دامنه لغات و آموزش 4عمل اصلی ریاضی و ساخت تساوی

مهره های رج شونده : با هدف تقویت ادراک بینایی ، شناخت رنگها و طبقه بندی و ترتیب اشکال

مکعب های آی کیو : با هدف پرورش خلاقیت ؛ افزایش دقت و تمرکز و درک ارتباط کل و جز و مهارت حل مساله


تاريخ : 20 / 10 / 1395 | 9:25 | نويسنده : قربانی

نگاهی به دو کتاب هاشمی رفسنجانی درباره فلسطین و امیرکبیر

رونمایی از کتاب روایت زندگی و زمانه آیت الله هاشمی رفسنجانی

مسئله فلسطین و مبارزه امیرکبیر با استعمار، دو موضوعی بودند که آیت‌الله هاشمی رفسنجانی اولین کتاب‌هایش را درباره آن‌ها نوشت و آن کتاب‌ها در فضای دهه ۴۰ سروصدایی به پا کردند.

به گزارش ایسنا، آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی - رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام - که (یکشنبه، ۱۹ دی‌ماه ۱۳۹۵) به علت عارضه قلبی در بیمارستان شهدای تجریش از دنیا رفت، آثار گوناگونی به صورت کتاب منتشر کرده است. از مهم‌ترین آثار او خاطراتش از دوران انقلاب و پس از انقلاب، بخصوص دوره جنگ هشت ساله و دوران سازندگی است.

از جمله این کتاب‌ها، نخستین کتابی است که او در سال ۱۳۴۲ ترجمه و منتشر کرد. او ترجمه این کتاب را مهرماه سال ۱۳۴۲ در رفسنجان و زادگاهش «نوق» به پایان برد. رفسنجانی پیش از این و در آخرین شماره نشریه «مکتب تشیع» مقاله‌ای درباره فلسطین نوشته بود. یکی از کتاب‌هایی که برای نوشتن آن مقاله خوانده بود، کتاب عربی «القضیه الفلسطینیه» نوشته‌ی اکرم زعیتر، سفیر اردن در ایران، بود. این کتاب پس از انتشار به سرعت معروف شد و مخاطبان زیادی پیدا کرد. رفسنجانی نیز این کتاب را بدون گرفتن مجوز از سوی اداره فرهنگ وقت منتشر کرد و باعث ایجاد سروصدای زیادی در برخی از محافل سیاسی و مذهبی شد. او نام این کتاب را «سرگذشت فلسطین» گذاشت و مقدمه‌ای هم برایش نوشت.

خود هاشمی رفسنجانی درباره این کتاب و مقدمه‌اش گفته است: «مقدمه را خودم نوشتم که خیلی تند بود؛ چون آن موقع مسئله استعمار جزو مهم‌ترین مسئله مبارزین بود. برای مجوز دچار مشکلی نشد. هرچند در آن زمان گرفتن مجوز هم چندان رسم نبود و سخت نمی‌گرفتند.»

در ادامه، این کتاب به دست مبارزان مختلف از جمله امام خمینی (ره) و دکتر مصدق رسید. آذرماه سال ۱۳۴۳ دکتر محمد مصدق که در تبعید کتاب «سرگذشت فلسطین» به دستش رسیده بود، یادداشتی درباره آن نوشت: «حیفم آمد که این کتاب در گوشه‌ای بماند و مورد استفاده قرار نگیرد. با نوشته مصدق این کتاب به محافل سیاسی هم راه یافت.»

هاشمی رفسنجانی در سال ۱۳۴۶ کتاب دیگری را با نام «امیرکبیر قهرمان مبارزه با استعمار» منتشر کرد. خود او در این زمینه گفته است: «پس از خواندن کتاب «میراث‌خوار استعمار» نوشته دکتر مهدی بهار مصمم شدم در زمینه زندگی امیرکبیر کاری انجام دهم. مطالعاتی کردم و یادداشت‌هایی برداشتم، اما قسمت عمده و اصلی کار را در همین فرصت انجام دادم. می‌خواستم مسئله مبارزه با استعمار را بنویسم. طرف ما آمریکا و انگلیس بودند. می‌خواستم نمونه خوبی از سابقه مبارزه با استعمار را آن هم بر محور شخصیتی که قبول داشتند معرفی کنم. در ایران به خاطر ضدیتی که رژیم پهلوی با قاجاریه داشت - چون قاجاریه امیرکبیر را کشته بود - امیرکبیر را خیلی بزرگ کرده بودند، یعنی همه امیرکبیر را به خوبی می‌شناختند. می‌خواستم بگویم خصیصه اصلی امیرکبیر که مبارزه با استعمار بوده با این وضع حکومت خاندان پهلوی ساگار نیست. در کتاب بر  بعد ضد استعماری امیرکبیر بیشتر تکیه کردم. تاریخ ایران را هم گفتم ولی هدف اصلی آن بوده است. هدف دوم من آن بود که آن موقع متجددها یعنی غرب‌زدگان بیشتر دنبال امیرکبیر رفته بودند. این‌هایی که می‌نوشتند نوعا حالت غرب‌زدگی داشتند و حالت اسلامی نداشتند. در تاریخ امیرکبیر را به‌عنوان یک متجدد مخالف دین یا بی‌تفاوت یا لائیک یا سکولار معرفی کرده بودند. می‌خواستم بگویم امیرکبیر با خصوصیت‌های مهم ملی و روحیه ضد استعماری که در همه زندگی او بود، مذهبی بود و لامذهب نبود. نمونه‌هایی از مذهبی‌ بودنش را گفتم به خاطر این‌که وقتی حوزه می‌خواست مبارزه را شروع کند طلبه‌ها تاریخ امیرکبیر و سابقه مبارزه با استعمار را بدانند و این شخصیت را از قشر مذهبی جامعه جدا ندانند. این دو هدف اصلی من بود.»

کتاب «روایتی از زندگی و زمانه آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی» از آخرین آثار منتشرشده درباره زندگی این شخصیت است که تقریبا از ابتدای دوران کودکی تا اتفاقات سال ۱۳۹۴ را شامل می‌شود.


تاريخ : 19 / 10 / 1395 | 9:23 | نويسنده : قربانی

کتاب کاش تو را می‌دیدم فرازهایی از زندگی بانوی بزرگوار اسلام حضرت معصومه (س) می‌باشد که در سال 1394 چاپ پنجم آن نیز عرضه شده است.

 

اين كتاب شرح زندگاني پر بار حضرت معصومه(س) خواهر امام رضا (,ع) ميباشد ايشان در روز اول ذي قعده سال 173ه. ق چشم به جهان گشود . پس از انكه برادرش امام رضا(ع) به دستور مامون عباسي به ايران هجرت فرمودند ايشان براي زيارت برادر خويش راهي سفري بي بازگشت شدند و در سن 28 سالگي به رحمت ايزدي پيوست مزارش در شهر قم زيارتگاه عاشقان اهل بيت است.

حضرت معصومه در كنار پدر بزرگوار و برادر گرامي اش در حوادث تاريخي دوره خود موثر بوده و ان رويدادها هم بر زندگي ايشان تاثير گذاشته است از اين رو، کاش تورا می دیدم، داستان زيبا و دلنشيني است از از زندگي بانو معصومه (س) و به همراه حوادث تاريخي زمان ايشان.


تاريخ : 11 / 10 / 1395 | 7:46 | نويسنده : قربانی

به گزارش روابط عمومی همدان مسئول کتابخانه شهدای گمنام خبر داد :

همزمان با روز نه دی (روز بصیرت ) کتاب نقشه ی نقش بر آب از مجموعه کتابهای ماه در کتابخانه معرفی شد

کتاب نقشه ی نقش برآب، اثر ارزشمندی که به بررسی دیدگاه‌ها و نظرات رهبر انقلاب اسلامی در خصوص حوادث پس از انتخابات دهم ریاست جمهوری می‌پردازد..

روز نه دی (روز بصیرت) یادآور مقاومت در مقابل دشمنان قسم‌خوردۀ این انقلاب و سرزمیناست. دشمنانی که  سال‏ها برای آن برنامه‌ریزی و آماده‌سازی کرده بودند، کشور و همۀ‌ آحاد جامعه را در معرض آزمونی بزرگ و سرنوشت‏ساز قرارداد به‌مدد لطف و عنایت الهی و برکات خون شهیدان و با رهبری حکیمانه و بی‌نظیر مقام معظم رهبری، حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای، انقلاب اسلامی این گردنۀ‌ دشوار را پشت سر نهاد. کتاب نقشه ی نقش برآب ، دربردارنده ی  فرازهای مهمی از رهنمودهای امام خامنه ای  در طول یک سال و نیم پس از انتخابات، یعنی سال 88 و 89، است و حاوی درس‏هایی ماندگار از این دوران حساس می‌باشد
از مهم‌ترین موضوعاتی که در کتاب به آن‌ها اشاره شده است عبارتند از:،
اهمیت انتخابات در نظام اسلامی، دهمین انتخابات ریاست‌جمهوری، وظایف مردم و نامزدها، آسیب‌شناسی انتخابات، مواضع و رهنمودها دربارۀ‌ فتنۀ‌ براندازی نظام اسلامی، اهمیت و معنای بصیرت، جنگ نرم دشمن و راه‏های مقابله با آن می باشد .


تاريخ : 9 / 10 / 1395 | 9:2 | نويسنده : قربانی

همزمان با هفته نهضت سوادآموزی با هماهنگی اداره آموزش پرورش؛ آموزشیار جوکار سرکار خانم پروین زنگنه یک روز کلاس درسی خود را در کتابخانه تشکیل داد . زنگنه گفت : حضور زنان نوسواد در کتابخانه سبب ایجاد انگیزه برای زنان است و باشد با دیدن تنوع کتابها عزم خود را برای علم آموزی هرچه بیشتر جزم کنند.

اعظم اکبری مسئول کتابخانه شهدای گمنام ضمن اشاره به جایگاه علم آموزی در دین اسلام گفت : پيامبر اسلام در مقام ارزش گذاري به علم مي فرمايد: « طلب علم فريضه علي كل مسلم الا ان الله يحب بغاه علم ؛ دانش آموختن بر هر مسلماني واجب است همانا خدا، طلب كنندگان دانش را دوست دارد»

و ادامه داد: گرايش به يادگيري به انگيزه هاي مختلف صورت مي گيرد شاید یکی از انگیزه های قوی در زنان خانه دار آموختن قرآن و احادیث اهل بیت باشد که انگیزه ای در خور ستایش است لذا با معرفی قرآن و سخنان گوهر بار اهل بیت به عنوان راهنمای زندگی گفت امیداست که نوسوادان عزیز با علم آموزی هرچه بیشتر با این کتابهای ارزشمند انس گیرند و در ادامه به معرفی کتاب دانشنامه احادیث پزشکی اثر محمد ری شهری ترجمه ی دکتر حسین صابری پرداخت .


تاريخ : 8 / 10 / 1395 | 8:19 | نويسنده : قربانی