تاريخ : 28 / 3 / 1395 | 4:54 | نويسنده : قربانی

نشست کتابخوان کتابخانه ای به همت کتابخانه عمومی شهدای گمنام جوکار برگزار شد: 

به گزارش روابط عمومی اداره‌‌ کل کتابخانه‌های عمومی استان همدان، اعظم اکبری، مسئول کتابخانه عمومی شهدای گمنام  ، عنوان کرد: نشست کتابخوان مدرسه‌ای کتابخانه با حضور اعضای کتابخانه برگزار شد. 

چهار نفر در این نشست به ارائه کتاب‌های خود پرداختند که به شرح زیر است:

* کتاب: به من بگو خدا کیست اثر: غلامرضا حیدری ابهری / ارائه توسط : زهرا فراهانی(دانش آموز) 

این کتاب در مورد خداشناسی است و به سوالات ذهنی گروه سنی کودک و نوجوان در مورد خدا پاسخ می دهد و کتاب به دو زبان فارسی ، انگلیسی نوشته شده است . کتاب به من بگو خدا کیست ده بخش در باره ی خداشناسی دارد با عناوین : خدا دوستت دارم ، خدا هرگز نمیمیرد که زنده بودن همیشگی خدا را ثابت می کند ، باخدا سخن بگو که در آن راههای دعا کردن و حرف زدن با خدا را نشان می دهد، خدا غذا می دهد روزی رسان بودن خدا را ثابت می کند ، بخش پنجم از خدا تشکر کن چگونگی تشکر از نعمت های خدا را بیان می کند ، خدا بسیار داناست ، بخش هفتم جهان یک خدا دارد با اشاره به نظم منطقی جهان وجود یک خدا ثابت می شود ، خدا رنگ ندارد نام بخش دیگر کتاب است که رنگ خدا را دوستی و مهربانی با بندگان می داند ، بخش نهم خدای من تویی تو خدای واقعی و خدای واقعی آن است که در قرآن از او سخن گفته شده است و بخش آخر کتاب با عنوان خدا همه جا هست وجود خداوند را در آسمان و زمین و همه ی مکانها ثابت می کند . 

کتاب امام مهدی (عج) اثر : عاطفه محمد مهدی/ارائه توسط :زهرا جعفری(دانش آموز) 

این کتاب به بیان زندگی نامه ی امام زمان (عج) می پردازد .و جلد چهاردهم از مجموعه ی پیشوایان هدایت است هر جلد از این مجموعه زندگی یکی از معصومانمان را بررسی می کند . کتاب امام مهدی (عج) به زندگی نامه ی معصوم چهاردهم یعنی امام زمان (ع) می پردازد از لحظه ی تولد تا شروع عصر غیبت صغری و غیبت کبری . امام مهدی (ع) دوازدهمین امام شیعه در نیمه شعبان 255 هجری قمری متولد در سامرا دیده به جهان گشودند. پدر بزرگوارشان امام حسن عسکری و مادرعزیزشان نرگس از نوادگان امپراطور روم است . القاب این حضرت عبارتند از : مهدی ؛ قائم ، منتظر، حجت ، خلف صالح، صاحب الزمان ، ولی عصر ... وقتی امام مهدی (ع) به دنیا آمدند امام حسن عسگری فقط یاران مورد اطمینانشان را از تولد فرزندش مطلع کرد زیرا حاکمان ستمگر عباسی به شدت امامان را زیر نظر داشتند و می دانستند از خاندان نبوت کسی متولد می شود که ریشه ی ظلم و ستم را نابود می کند و آنها امامان عزیزمان را شهید می کردند .امام زمان (عج) در سن پنج سالگی پدر خوبش را از دست می دهد و در همان سن امامت را به عهده گرفتند .

کتاب  بچه ها بریم کربلااثر فواد حسینی (رسام)/ ارائه توسط :مریم  ترکستانی.(دانش آموز) 

از ویژگی های برجسته کتاب تصاویر زیبای کتاب است که باعث فهم بهتر مطالب می شود. کتاب بچه ها بریم کربلا از آغاز زندگی امام حسین (ع) شروع می شود و در نهایت وقایع کربلا و شهادت حضرت و یاران باوفایش را به تصویر می کشاند. امام حسین (ع) در سوم شعبان چهارم هجری به دنیا آمد پیامبر(ص) نام فرزند عزیزش را حسین گذاشتند و در گوش او اذان و اقامه خواند . و پیامبر اکرم (ص) نوه های عزیزش را بسیار دوست داشت و آن دو عزیز را سرور جوانان بهشت نامید در حدیث دیگری می فرماید همانا حسین چراغ هدایت و کشتی نجات است . این کتاب مقتل امام حسین (ع) برای کودکان و نوجوانان است و تمام اتفاقات کربلا را به زبان قابل فهم برای گروه کودک و نوجوان بیان می کند .

کتاب اعترافات غلامان اثر: حمید رضا شاه ابادی / ارائه توسط : اعظم اکبری.(مسئول کتابخانه) 

این کتاب در بر دارنده داستانهایی از زندگی امام رضا (ع) است از زبان غلامان جنگی بنی عباس و مامون . داستان چگونه آوردن امام رضا (ع) از مدینه به مرو و اتفاقاتی در طی مسیر می افتاد بازگو می شود. کتاب در ده فصل جمع آوری شده و هر فصل آن را یکی از غلامان روایت می کند.  و نیز نحوه ی رفتار امام رضا (ع) را بیان می کنند که  گاه غلامان را شگفت زده  می کند به عنوان مثال در فصل دوم امام رضا (ع) غلامان را برادرانش می خواند و کنار آنها غذا می خورد و می فرمایید : جدم رسول خدا (ص ) نخستین چیزی که به ما آموخت بعد از یگانگی خدا آن بود که هیچ کس به دیگری برتری ندارد مگر به خاطر تقوا و پرهیزکاری اش. 

بخشهای دیگر کتاب داستان نزول باران ،شیران پرده ،ورود امام به نیشابور که از اهمیت فراوانی برخوردار است . 


 

 


 


تاريخ : 22 / 3 / 1395 | 6:1 | نويسنده : قربانی

فراخوان ششمین جشنواره کتابخوانی رضوی

جشنواره کتابخوانی رضوی به مناسبت سالروز میلاد امام رضا ( ع ) و حضرت معصومه ( س ) و همزمان با دهه کرامت ، با همکاری نهاد کتابخانه های عمومی کشور و بنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا ( ع ) برگزار می شود .

در این دوره از جشنواره ، سه کتاب " امام علی بن موسی الرضا ( ع ) " ویژه جوانان و بزرگسالان ، " اعترافات غلامان " ویژه نوجوانان تا 17 سال و " دوست مهربان کبوترها " ویژه کودکان تا 11 سال برای استفاده مخاطبان و کتابخوانان معرفی شده است و مسابقه ملی کتابخوانی رضوی از این 3 کتاب برگزار می شود .

توزیع کتابهای مسابقه در کتابخانه های عمومی  می باشد و کتابهای مسابقه  در کتابخانه های عمومی با 65 درصد تخفیف به فروش می رسند

علاقه مندان به شرکت در این مسابقه می توانند تا تاریخ 20 تیر ماه 1395 ، پاسخنامه را به نزدیکترین کتابخانه عمومی تحویل نمایند .

 

 


تاريخ : 13 / 3 / 1395 | 6:23 | نويسنده : قربانی

 

در آستانه رحلت امام خميني (ره) كتاب مهربان ترين پدر اثرمجيد ملا محمدي به اعضاي نوجوان معرفي شد.

و قسمتهایی از کتاب که در بردارنده ی خاطراتی از امام خمینی (ره) بود برای نوجوانان

خوانده شد.


تاريخ : 18 / 3 / 1395 | 5:34 | نويسنده : قربانی


تاريخ : 5 / 3 / 1395 | 9:23 | نويسنده : قربانی

 

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان همدان، مسئول کتابخانه عمومی شهدای گمنام جوکار اظهار داشت: مجموعه جلسات «حلقه مطالعاتی صالحین» در کتابخانه عمومی شهدای گمنام جوکار از توابع ملایر، با همکاری بسیج خواهران ناحیه، برگزار می‌شود که سری دیگری از جلسات تحت محور نیمه شعبان برگزار شد.
اعظم اکبری به معرفی کتاب «انتظار عامیانه، عالمانه، عارفانه» اثر «علیرضا پناهیان» پرداخت و گفت: این کتاب سه نوع انتظار را به تصویر می‌کشد که در آن، انتظار عامیانه همان انتظار سطحی و غیرواقعی و خیال‌پردازانه است.
وی ادامه داد: مولف ضمن اشاره به نمونه‌هایی از انتظار، به آسیب‌شناسی آن می‌پردازد و بیان می‌کند که مطابق احادیث نبوی، انتظار، بافضیلت‌ترین اعمال امت است و  ازین‌رو، نمی‌تواند مساله‌ای فرعی و ناچیز و کم اهمیت باشد.
مسئول کتابخانه عمومی شهدای گمنام جوکار با بیان اینکه نویسنده کتاب در ادامه، به وظایف منتظران اشاره می‌کند، عنوان کرد: این وظایف، شامل وظایف فردی مانند نظم داشتن، تقوا و خودسازی و همچنین وظایف اجتماعی مثل داشتن روابط اجتماعی، ایستادگی در مقابل استکبار، تشکیل حکومت عدل، دفاع از نظام جمهوری اسلامی و ... است.
اکبری افزود: نویسنده در بخش دیگر کتاب، آخرین عنصر انتظار را عمل می‌داند و اقدام منتظر برای تحقق وضع مطلوب و فراهم نمودن زمینه ظهور در قسمت‌های پایانی کتاب، "انتظار عارفانه" را به‌تصویر می‌کشد و انتظار را مفهومی فرازمانی و فرامکانی می‌داند که این مفهوم، با خلقت حضرت آدم (علیه السلام) آغاز شده و همواره ادامه خواهد داشت و به‌عبارتی، این انتظار همیشگی است.
وی یادآور شد: در این بخش ضمن اشاره به سخنانی از آیت الله بهجت، امر فرج به فرج شخصی و عمومی تقسیم شده و حاصل فرج شخصی رسیدن به کمالات انسانی و فرج عمومی، رسیدن جامعه به عدل و داد و رهاشدن آن از ظلم و ستم است.
مسئول کتابخانه عمومی شهدای گمنام جوکار با اشاره به اینکه پایان کتاب، موضوع "جوان و مفهوم انتظار" را شرح می‌دهد، گفت: این بخش، چگونگی ارادت ورزیدن جوانان به امام عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) به شرح تناسب مفهوم انتظار با دوران جوانی می‌پردازد.
در ادامه این برنامه، یکی از اعضای نیروی انسانی پایگاه مهدیه نیز خلاصه‌ای از کتاب «مرگ از من فرار می‌کند» اثر فرهاد خضری را ارائه داد و گفت: این کتاب در بردارنده زندگی‌نامه "شهید چمران" در دو بخش کلی (سفر اول و سفر دوم) است.
مریم زندعباس‌آبادی با بیان این مطلب که در سفر اول به بیان خاطرات شهید چمران در سفر آمریکا و لبنان و در سفر دوم، به خاطرات شهید در جبهه‌های ایران پرداخته می‌شود، ادامه داد: خاطراتی که به بیانی زیبا در کتاب اشاره می‌شود، رفتار و منش شهید چمران را به تصویر می‌کشد که برای هر فردی الگو و سرمشق است.
وی با اشاره به مطالبی از این کتاب، اضافه کرد: شاگردان دکتر چمران، اذعان داشته که شهید چمران کسی بود که به زن شیعه یاد داد اعتماد به‌نفس داشته باشد و حتی اسلحه به دست بگیرد و نیز تحصیلاتش را ادامه هد و صاحب تفکر بالا باشد.
این عضو کتابخانه عمومی شهدای گمنام جوکار با بیان اینکه شهید دکتر چمران از ملازمان امام موسی صدر بود، افزود: داستان آشنایی دکتر چمران با "غاده"، همسر دومش، نیز بسیار خواندنی است و نحوه برخورد دکتر چمران با "غاده" و زندگی عاشقانه و عارفانه آن‌ها و سرپرستی از یتیمان شیعه لبنان بسیار جالب است و البته رابطه عاشقانه دکتر با همسر اولش که از مسلمانان آمریکا بوده و دکتر نام او را پروانه می‌گذارد هم خواندنی است و شرح چگونگی جدا شدن آن‌ها هم در کتاب بیان شده است.
زندعباس‌آبادی در پایان، با خواندن قسمت‌هایی از متن‌های عارفانه شهید چمران زمانی‌که در آمریکا با خدای خویش چنین نجوا می‌کند، گفت: در کتاب آورده شده است «خدایا نمی‌دانم تا کی باید بسوزم؟ تاچند رنج ببرم؟ شمعی سوزان خواهم بود که از سوزش من شاید بشریت لذت خواهد برد.» و پایان کتاب نیز با سخنان دلنشین از این شهید والا مقام به اتمام می‌رسد.


تاريخ : 1 / 3 / 1395 | 5:56 | نويسنده : قربانی

 

خبرت هست که

بی روی تو

آرامم نیست...؟

 
ساقی چمن گل را بی روی تو رنگی نیست 

شمشاد خرامان کن تا باغ بیارایی...