تاريخ : 29 / 5 / 1394 | 13:26 | نويسنده : قربانی

 به اطلاع  علاقمندان می رساند

بمناسبت دهه کرامت مسابقه آنلاین از کتاب بهم میاد نوشته رنده عبد الفتاح ترجمه محسن گلدره تا تاریخ 94/6/8 در

شبکه کتابخوانان حرفه ای قابلیت شرکت دارد


تاريخ : 27 / 5 / 1394 | 13:3 | نويسنده : قربانی

1394/5/26 دوشنبه همزمان با میلاد حضرت معصومه (سلام الله علیها

: مراسم جشن روز دختر، در کتابخانه عمومی شهدای گمنام برگزار شد

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان همدان، مراسم جشن روز دختر، با حضور اعضاء و مراجعین دختر کتابخانه عمومی شهدای گمنام شهر جوکار برگزار شد.

مسئول کتابخانه عمومی شهدای گمنام ، هدف از برگزاری این مراسم را استفاده تجلیل از مقام دختر و یادآوری جایگاه این قشر در جوامع بیان داشت و عنوان کرد: برگزاری این برنامه در محیط کتابخانه موجب جلب علاقه مردم و علی الخصوص قشر جوان زن و دختر به کتابخانه و همچنین درپرتو این بستر، گرایش این افراد به کتاب و کتابخوانی را به دنبال خواهد داشت.

اکبری افزود: دراین مراسم ضمن برپایی جشن روز دختر، برنامه‌های فرهنگی از جمله شعرخوانی،تئاتر و دکلمه خوانی ،اهدای جوایز به اسامی معصومه همچنین پذیرایی و تقدیر از حضار صورت گرفت.

 


تاريخ : 27 / 5 / 1394 | 13:10 | نويسنده : قربانی


تاريخ : 27 / 5 / 1394 | 12:54 | نويسنده : قربانی
تاريخ : 27 / 5 / 1394 | 12:22 | نويسنده : قربانی

 برگزاری نقد کتاب پرواز پرستو

بدین وسیله به اطلاع می رساند : همزمان با دهه ی کرامت کتاب پرواز پرستو اثر گلستان جعفریان با همکاری اموربانوان اداره آموزش پرورش مورد نقد و بررسی قرار می گیرد

تاریخ :94/5/29

مکان :کتابخانه شهدای گمنام جوکار


تاريخ : 21 / 5 / 1394 | 8:13 | نويسنده : قربانی


یازدهمین نشست «کتاب‌خوان» کشور در استان همدان

توسط اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان همدان برگزار شد.

  

 به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان همدان، یازدهمین نشست «کتاب‌خوان» کشور در استان همدان (94/05/18) توسط اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان همدان و با همکاری کتابخانه عمومی شهید مدرس با حضور قریب به 150 نفر از فرهیختگان استان در سالن آمفی تئاتر کتابخانه عمومی اعتمادیه برگزار شد.

 

 


تاريخ : 19 / 5 / 1394 | 10:23 | نويسنده : قربانی

 

احادیث امام جعفر صادق(ع),سخنان امام جعفر صادق (ع),كلمات قصارامام صادق (ع)

سخنان حكمت آميز حضرت امام جعفر صادق (عليه السلام)

1- طلبتُ الجنة، فوجدتها فى السخاء : بهشت را جستجو نمودم، پس آن را در بخشندگى و جوانمردى يافتم.
2- و طلبتُ العافية، فوجدتها فى العزلة: و تندرستى و رستگارى را جستجو نمودم، پس آن را در گوشه‏ گيرى (مثبت و سازنده) يافتم.
3- و طلبت ثقل الميزان، فوجدته فى شهادة »ان لا اله الا الله و محمد رسول الله»:
و سنگينى ترازوى اعمال را جستجو نمودم، پس آن را در گواهى به يگانگى خدا تعالى و رسالت حضرت محمد (ص) يافتم.
4- و طلبت السرعة فى الدخول الى الجنة، فوجدتها فى العمل لله تعالى: سرعت در ورود به بهشت را جستجو نمودم، پس آن را در كار خالصانه براى خداى تعالى يافتم.
5- و طلبتُ حب الموت، فوجدته فى تقديم المال لوجه الله:و دوست داشتن مرگ را جستجو نمودم، پس آن را در پيش فرستادن ثروت (انفاق) براى خشنودى خدا يافتم...


تاريخ : 19 / 5 / 1394 | 8:30 | نويسنده : قربانی

 

خوشا به حال شهدای غواصی که در اعماق دریا به اوج رسیدند. خوشا به حال کسانی چون شما که با دستانی بسته در اعماق دریا به اوج رسیدید و بدا به حال ما که با دستانی باز غرق در زندگی دنیاییم و به اوج رسیدن برایمان محال است.

شهدا شرمنده ایم ... فقط همین شرمنده ...

 

 

 


تاريخ : 17 / 5 / 1394 | 11:39 | نويسنده : قربانی
آثار علمى صادق آل محمد (علیهم السلام)

1 - نامه امام به نجاشى والى اهواز كه به نام رساله عبد الله بن نجاشى شهرت دارد.

نجاشى مؤلف رجال گويد كه وى به جز اين رساله، تصنيف ديگرى از امام صادق (ع) نديده است. اما مى‏توان نظر نجاشى را چنين توجيه كرد كه اين تنها اثرى است كه به دست امام صادق (ع) تدوين شده و باقى آثار از جمله چيزهايى است كه توسط راويان آن حضرت جمع آورى شده است.

2 - رساله‏اى از آن حضرت كه صدوق در كتاب خصال آن را ذكر كرده و سندش را از اعمش به امام صادق رسانيده است.

اين نامه حاوى احكام اسلامى از قبيل وضو و غسل و انواع آنها و نماز و اقسام آن و زكات، زكات مال و زكات فطره، و حيض و صيام و حج و جهاد و نكاح و طلاق، صلوات بر پيامبر (ص) و دوستى اولياى خدا و برائت از دشمنان خدا و نيكى به پدر و مادر و حكم متعه ازدواج و حج و احكام اولاد و كردار بندگان و جبر و تفويض و حكم كودكان و عصمت پيامبران و ائمه و مخلوق بودن قرآن و وجوب امر به معروف و نهى از منكر و معناى ايمان و عذاب قبر و بعث و تكبير در عيد فطر و قربان و احكام زنى كه وضع حمل كرده و احكام خوردنيها و نوشيدنيها و صيد ماهى و قربانى و گناهان كبيره و مسائلى از اين قبيل، مى‏باشد.

3 - كتابى در توحيد كه به خاطر نام روايتگر آن توحيد مفضل نام دارد.

اين كتاب در رد دهريون و اثبات خداوند جزو بهترين كتابها به شمار مى‏رود و تمام آن در ضمن بحار الانوار موجود است. همچنين اين كتاب به صورت جداگانه با چاپ سنگى در مصر به چاپ رسيده است. و بنابر آنچه در مجله المقتبس خوانده‏ام اين كتاب در استانبول هم به چاپ رسيده كه هنوز آن را نديده‏ام.

4 - كتاب اهليلجة

 اين كتاب هم به وسيله مفضل بن عمر روايت‏ شده و در ضمن بحار الانوار موجود است. در مقدمه بحار آمده است كه سياق كتابهاى توحيد (مفضل) و اهليلجة بر صحت آنها دلالت دارد.

سيد على بن طاوس در كشف المحجة لثمرة المهجه در آنجا كه فرزندش را سفارش مى‏كند، گويد: به كتاب مفضل بن عمر كه امام صادق (ع) آن را بر وى املا فرموده بنگر كه درباره آثار و پديده‏هايى است كه خداوند آفريده است. و نيز كتاب اهليلجة را بخوان كه كتاب بس پرارزشى است.

اما در فهرست ابن نديم آمده است: نويسنده كتاب اهليلجة معلوم نيست و گويند آن را امام صادق (ع) نوشته است اما اين محال است. اما ابن نديم درباره علت محال بودن اين امر هيچ دليلى نياورده است.

5 - كتاب مصباح الشريعة و مفتاح الحقيقة كه منسوب به امام صادق (ع) است.

اين كتاب همراه با كتاب جامع الاخبار چاپ شده است. اما مجلسى در مقدمه بحار درباره آن گفته است: در اين كتاب مطالبى آمده كه خواننده خردمند و مطلع را با ترديد مواجه مى‏كند. اسلوب اين كتاب شبيه ديگر سخنان و آثار ائمه (ع) نيست و الله يعلم. مؤلف كتاب وسايل در پايان كتاب هداية گويد: از جمله كتابهايى كه بر ما ثابت است كه قابل اعتماد نيست و از آنها نقل نكرديم كتاب مصباح الشريعة منسوب به امام صادق (ع) است. زيرا سند آن ثابت‏شده نيست و در آن سخنانى آمده كه مخالف با تواتر است.

صاحب رياض العلما نيز به هنگام ذكر كتابهاى مجهول و ناشناخته مى‏نويسد: مصباح الشريعة در اخبار و مواعظ كتابى معروف و متداول است. . . . بلكه اين كتاب از تاليفات يكى از صوفيان است. اما ابن طاوس و ظاهر عبارت سيد على بن طاوس در كتاب امان الاحظار نشان مى‏دهد كه وى بر اين كتاب اعتماد داشته است. زيرا در آنجا مى‏گويد: از جمله كتابهايى كه بايد با مسافر همراه باشد كتاب اهليلجة است. اين كتاب حاوى مناظره امام صادق (ع) با طبيبى هندى است كه درباره شناخت‏خداوند جل جلاله به طرزى عجيب و بديهى استدلال شده به طورى كه آن طبيب هندى پس از اين مناظره به الوهيت و يگانگى خداوند اقرار كرده است. همچنين كتاب مفضل بن عمر كه از امام صادق (ع) روايت كرده و در زمينه وجوه حكمت در خلقت گيتى و آشكار كردن اسرار آن است، بايد همراه مسافر باشد. اين كتاب در نوع خود بسيار شگفت‏آور است. و نيز كتاب مصباح الشريعة و مفتاح الحقيقة از امام صادق (ع) بايد با مسافر باشد. اين كتاب درباره سلوك به سوى خداوند و توجه به او و دستيابى به اسرارى كه در آن نهفته است، بس لطيف و گرانقدر است.

كفعمى در مجموع الغرائب روايات بسيارى را با لفظ قال الصادق از مصباح الشريعة و مفتاح الحقيقة نقل كرده است. شهيد ثانى در كشف الريبة و نيز در منية المريد و مسكن الفواد و اسرار الصلاة رواياتى از مصباح الشريعة نقل كرده و آنها را قاطعانه به امام صادق (ع) نسبت داده و در پايان برخى از آنها آورده است: آنچه گفته شد تماما از كلام امام صادق (ع) بود. سيد حسين قزوينى در كتاب جامع الشرايع، به هنگام ذكر مآخذ كتاب، گويد: مصباح الشريعة به شهادت شارح فاضل شهيد ثانى و سيد بن طاوس و مولانا محسن كاشانى و عده‏اى ديگر منسوب به امام صادق (ع) است. بنابراين، پس از تاييد اينان جايى براى تشكيك و ترديد در اين كتاب باقى نمى‏ماند.

6 - رساله آن حضرت خطاب به يارانش.

كلينى اين رساله را در آغاز روضة كافى به سند خود از اسماعيل بن جابر از ابو عبد الله (ع) نقل كرده است: امام صادق (ع) اين رساله را براى اصحاب خود مرقوم داشت و به آنها دستور داد كه آن را به يكديگر درس دهند و در آن نظر كنند و آن را فراموش نكنند و بدان عمل كنند. اصحاب نيز اين رساله را در جايگاه عبادت خود در خانه‏هاشان گذارده بودند و چون از كار فراغ مى‏يافتند آن را مى‏خواندند.

كلينى در همان كتاب به سند خود از اسماعيل بن مخلد سراج نقل كرده كه گفت: اين نامه از طرف امام صادق (ع) خطاب به اصحابش ابلاغ گرديد، آغاز اين نامه چنين است: «بسم الله الرحمن الرحيم. اما بعد، از پروردگارتان عافيت طلب كنيد». آنگاه تمام نامه را ذكر كرده است. همچنين قسمتى از آغاز اين نامه در تحف العقول تحت عنوان رساله امام به گروهى از پيروان و يارانش، ذكر شده است.


تاريخ : 15 / 5 / 1394 | 11:34 | نويسنده : قربانی

 

 حال ما دنیا نشینان بی تو اصلاً خوب نیست

بی تو در دنیای ما جز فتنه و آشوب نیست

باغ های این حوالی را همه سرما زده

دور از خورشید هرگز حاصلی مرغوب نیست

خوب می دانم شبیه عاشقانت نیستم

خوب می دانی که اوضاع دلم مطلوب نیست

قلبم از فرط گنه ویرانه شد ، پس لاجرم

جایگاه چون تو شاهی خانه ی مخروب نیست

بی تو آداب مسلمانی دگرگون گشته است

شیعه ی این روزها چندان به تو منسوب نیست

دیده آلوده ، دل آلوده ، نفس آلوده ، آه

جز تو امیدی برای بنده ی معیوب نیست

کاش می شد خاک پایت سرمه ی چشمم شود

آخر این مژگان من کمتر که از جاروب نیست

با تمام این سخن ها کاش برگردی نگار

کاسه ی صبر من بیچاره چون ایوب نیست

مادرت در کوچه ها فریاد زد مهدی بیا

زودتر برگرد حال و روز مادر خوب نیست


 تعجیل در فرج حضرت صاحب الزمان(عج) صلوات

 


تاريخ : 14 / 5 / 1394 | 12:15 | نويسنده : قربانی
تاريخ : 11 / 5 / 1394 | 12:21 | نويسنده : قربانی
 

http://hamadanpl.ir/Portal/Picture/ShowPicture.aspx?ID=45f0975a-25b5-4bdf-8d98-0ec7ce595b05

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان همدان، عاطفه زارعی در جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان ملایر کیفی‌سازی را از برنامه‌های راهبردی کتابخانه‌های استان دانست و افزود: در این زمینه برنامه‌های خوبی را پیش‌بینی کرده‌ایم. وی با بیان اینکه توجه به استانداردسازی کتابخانه‌های شهری و روستایی یکی از اولویت‌هاست، تصریح کرد: برخی کتابخانه‌ها از نظر ساختمانی ضعیف هستند که این موارد باید اصلاح شود. مدیرکل کتابخانه‌های همدان بر لزوم در دسترس بودن کتابخانه‌های روستایی و اختصاص مکان مناسب برای این کتابخانه‌ها با توجه به ویژگی‌های جمعیت‎ شناختی در احداث آن تاکید کرد. وی با اشاره به اجرای طرح وقف کتاب، آن را بسیار ارزشمند دانست و گفت: در این زمینه باید خیرین بیشتر ورود پیدا کرده و این بخش را حمایت کنند. مسئول کتابخانه‌های عمومی ملایر نیز با بیان اینکه در حال حاضر 20 باب کتابخانه عمومی در ملایر وجود دارد، تصریح کرد: از این تعداد هشت باب کتابخانه شهری و 12 باب روستایی هستند. سیدمهدی آخشیک بیان کرد: در حال حاضر 76 هزار نسخه کتاب در کتابخانه‌های روستایی ملایر موجود است و بیش از 3 هزار و 800 نفر در این کتابخانه‌ها عضو هستند. وی با اشاره به اینکه یکی از اولویت‌های کتابخانه‌های عمومی توجه به روستاهای بالای یک‌هزار و 500 خانوار و ایجاد کتابخانه در این روستاهاست گفت: این امر نیاز به اعتبار دارد. مسئول کتابخانه‌های ملایر با بیان اینکه سال گذشته پنج باب کتابخانه روستایی در ملایر افتتاح شد، خاطرنشان کرد: ایجاد دو باب کتابخانه عمومی در روستاهای بهاره و رضوانکده نیز در دستور کار است.

 


تاريخ : 12 / 5 / 1394 | 10:0 | نويسنده : قربانی
تاريخ : 11 / 5 / 1394 | 12:12 | نويسنده : قربانی

1394/5/11 يكشنبه مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان خبر داد: فراخوان اولین نشست استانی «کتاب‌خوان» در همدان مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان:«کتاب‌خوان» عنوان نشست‌هایی است که به منظور به اشتراک‌گذاری کتاب‌های خوانده شده و با هدف ترویج و تبلیغ مطالعه در قالب معرفی کتاب برگزار می‌گردد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان همدان، عاطفه زارعی با اشاره به اینکهاولین نشست استانی «کتاب‌خوان» همدان در تاریخ 31/5/94 برگزار خواهد شد، اظهار داشت: کتابداران، فرهیختگان، نویسندگان، فعالین رسانه حوزه کتاب، اعضای کتابخانه‌های عمومی و تمامی علاقمندان و افرادی که تمایل به معرفی کتاب دارند از شرکت کنندگان در نشست‌های کتابخوان خواهند بود.
وی علت انتخاب این تاریخ را مصادف بودن آن با "روز همدان، روز پزشک، بزرگداشت بوعلی سینا و آغاز دهه کرامت"عنوان کرد و افزود: سلسله نشست‌های "کتاب‌خوان" در فضایی صمیمی تلاش دارد تجربیات مطالعاتی افراد کتابخوان را برای سایر علاقمندان کتاب و کتابخوانی به اشتراک گذارد.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان تصریح کرد: افق نشست کتابخوان توسعه رفتار مدنی رشد‌یافته و رشد‌دهنده در سراسر کشور حتی روستاهای دور‌دست و نیز جمع‌های کوچک خانوادگی است تا به مرور به درونی شدن عادت مطالعه و کتابخوانی به صورت نهادینه شده در رفتار فرد و جامعه مشاهده گردد و همچنین بتوان افراد "کتابخوان" و نیازهای اطلاعاتی آن را شناسایی و در راستای اعتلای فرهنگی گام‌های اثرگذاری را برداشت.
زارعی ایجاد عادت به مطالعه در اقشار مختلف جامعه، اشتراک‌گذاری کتاب‌های خوانده شده، معرفی کتاب‌های مفید و کاربردی، ارتقاء و توانمندسازی کتابداران از طریق مطالعه و آشنایی با شیوه‌های استاندارد معرفی کتاب را از اهداف طرح ملی کتابخوان برشمرد.


تاريخ : 6 / 5 / 1394 | 8:59 | نويسنده : قربانی

نویسنده: مهدی آذریزدی

چاپ اول: 1336

مقام معظم رهبری : کتاب او همان چیزی بود که دنبالش می‌گشتم

در مورد آقاى آذر یزدى الآن اطلاع دادند ایشان در این جلسه نشسته‌اند و ظاهراً بیمار هم بودند و با حال بیمارى زحمت کشیده‌اند و آمده‌اند. من چندى پیش در یک برنامه‌ى تلویزیونى دیدم که از ایشان تجلیل کرده بودند. من با اینکه وقتم هم کم است، از وقتى تلویزیون را روشن کردم و دیدم که از ایشان دارد تجلیل مى‌شود، پاى آن برنامه نشستم، صحبت‌هاى خود ایشان را هم گوش کردم. ایشان در آنجا مى‌گفتند که در طول آن سال‌هاى پیش از انقلاب هیچ‌ کس کمترین تشکرى، تقدیرى از این مرد زحمتکش و خدوم نکرده. آن برنامه را که من دیدم، نکته‌اى در ذهنم بود و دلم خواست که آن را یک‌ وقتى به ایشان بگویم، فکر مى‌کردم دیگر امکان ندارد و عملى نیست؛ کجا حالا ما آقاى آذریزدى را زیارت کنیم! حالا تصادفاً امشب ایشان اینجا هستند. آن نکته این است که من خودم را از جهت رسیدگى به فرزندانم، بخشى مدیون این مرد و کتاب این مرد مى‌دانم. آن‌وقتى که کتاب ایشان درآمد- اول هم به نظرم دو جلد، سه جلد، تا آن‌وقتى که من اطلاع پیدا کردم، از این کتاب درآمده بود؛ «قصه‌هاى خوب براى بچه‌هاى خوب»- من رفتم تورق کردم. بچه‌هاى ما داشتند به دوران مُراهقى- یعنى نزدیکى به بلوغ- مى‌رسیدند، دوره هم دوره‌ى طاغوت بود و همه‌ى عوامل در جهت گمراه‌سازى ذهن و دل جوان حرکت مى‌کرد. من دلم مى‌خواست چیزى باشد که جوان‌هاى ما با او هدایت شوند و جاذبه هم داشته باشد. خب، کتاب خوب که خیلى بود. بنده فهرست پیشنهادى کتاب مى‌نوشتم و بین جوان‌هاى دانشجو و دانش‌آموزهاى سطوح بالاى دبیرستان‌ها پخش مى‌شد، اما براى بچه‌هاى کوچک، دست‌مان خالى بود، تا اینکه کتاب ایشان را من پیدا کردم. نگاه کردم دیدم این از جهات متعددى، از دو سه جهت، همان چیزى است که من دنبالش مى‌گردم. به نظرم دو جلد یا سه جلد آن‌ وقت چاپ شده بود، خریدم. بعد هم دنبالش گشتم تا اینکه جلد پنجم به نظرم یا ششم- حالا درست نمى‌دانم، یادم نیست- درآمد؛ بتدریج چاپ شد و من رفتم تهیه کردم و براى فرزندانم خریدم. نه فقط فرزندان، بلکه در سطح شعاع ارتباطات فامیلى و دوستانه، هرجا دستم رسید و فرزندى داشتند که مناسب بود با این قضیه، این کتاب ایشان را معرفى کردم. خواستم این حق‌شناسى را من به نوبه‌ى خود کرده باشم. ایشان یک خلئى را در یک برهه‌ى از زمان براى زنجیره‌ى طولانى فرهنگى این کشور پر کردند. این کار، با ارزش است. خداوند از شما- آقاى مهدى آذریزدى!- این خدمت را قبول کند و مأجور باشید. این ستایش‌هاى زبانى و این‌ها، اجر کارهائى که با اخلاص انجام گرفته باشد، نمى‌شود؛ اجر کار مخلصانه را خدا باید بدهد و خدا هم خواهد داد.

(بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار سخنان رهبر معظم انقلاب در جمع نخبگان استان یزد 15/ 10/ 1386)

 


تاريخ : 5 / 5 / 1394 | 13:40 | نويسنده : قربانی
مطالعه هر دو هفته یک کتاب، معرفی حداقل یک کتاب؛ مطالبه از کتابداران و کارشناسان
دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با حضور در سومین نشست کتاب‌خوان در استان گلستان، به تشریح دو مطالبه جدی خود از کتابداران پرداخت.
 
به گزارش روابط عمومي نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور، عليرضا مختارپور دبيركل نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور روز چهارشنبه سي و يكم تير در پایان نشست «كتاب‌خوان» در گلستان، کیفیت خوب معرفی‌های کتاب، استقبال کتابداران و کارشناسان و حضور مسئولان و اساتید اين استان را از ویژگی‌های خوب این نشست برشمرد.دبیرکل نهاد در ادامه هدف اصلی برگزاري این جلسات را به اشتراک‌گذاری کتاب‌های خوانده شده با محوریت معرفی و ترویج مطالعه دانست و گفت: این برنامه، طرح ابتکاری نهاد کتابخانه‌ها در دوره فعلی نیست، بلکه طرحی است که از دیرباز در سراسر دنیا به اشکال مختلف برگزار شده است و در کشور ما نیز در برخی از شهرها و به همت تعدادی از کتاب دوستان، کتاب‌خوانان، کتابداران و اهالی کتاب برگزار می‌شود.وی هدف نهاد را از راه اندازی سلسله نشست کتاب‌خوان، برپایی نهضتی در جهت رشد و توسعه فرهنگ کتابخوانی و مطالعه در سراسر کشور عنوان کرد و در همین جهت دو مطالبه جدی و اساسی خود را از کتابداران و کارشناسان مرتبط با امر مطالعه و کتاب بیان کرد.مختارپور افزود: «از مجموع 6500 نفری که در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در حال فعالیت هستند حدود 5000 نفر کتابدار یا کارشناس هستند و با مسائل مطالعه سر و کار دارند. انتظار بنده از این 5000 نفر این است  که از ابتدای مرداد تا پایان سال هر دو هفته حداقل یک کتاب بخوانند. به این ترتیب  هر کتابدار و همکار ما تا پایان سال 16 کتاب را خوانده است.»وی همچنین شرکت هر یک از کتابداران و کارشناسان برای به اشتراک گذاری کتاب‌های خوانده شده شان در نشست کتاب‌خوان را مطالبه دیگر خود از کتابداران عنوان کرد و افزود: «انتظار دیگر من این است که در هر استانی تا پایان امسال حتماً هر یک از کتابداران و کارشناسان حداقل یک بار یک کتاب را در نشست های کتاب‌خوان معرفی کرده باشند. بنابراین اگر استانی 100 نفر کتابدار و کارشناس دارد باید حداقل 10 جلسه کتاب‌خوان 10 نفره باید برگزار کند و اگر 200 نفر کتابدار و کارشناس دارد باید 20 جلسه برگزار کند.»دبیرکل نهاد همچنين با بیان اینکه معرفی کتاب از رسانه های مختلف و شبکه‌های اجتماعی در حال انجام است و آثار و برکات خوبی نیز دارد، یکی از مهم‌ترین ویژگی های نشست‌های کتاب‌خوان را معرفی کتاب رو در رو و چهره به چهره دانست.مختارپور با بیان این نکته که نهاد با برگزاری این نشست‌ها به دنبال آمار سازی نیست، بیان کرد: «کتابداران و همکاران من در نهاد موضع من را نسبت به آمار سازی می‌دانند. من اصلاً به این آمار ها اعتقادی ندارم. اثر مطالعه باید در تعاملات فکری سیاسی اجتماعی و خانوادگی ما معلوم شود. کتابخوانی مثل یک عطر خوشبویی که شما از آن استفاده می‌کنید است. اگر جامعه کتابخوان بود رایحه این عطر در رفتارهای فرهنگی، سیاسی، اجتماعی منتشر خواهد شد.»

تاريخ : 5 / 5 / 1394 | 13:36 | نويسنده : قربانی

 


تاريخ : 3 / 5 / 1394 | 11:50 | نويسنده : قربانی